Pre vás

Nepýtaj sa, čo svet potrebuje, spýtaj sa sám seba, vďaka čomu ožívaš.

A potom choď a rob to.

Pretože, čo tento svet potrebuje,

sú ľudia, ktorí ožili.

Harold Whitman

https://www.youtube.com/watch?v=XD22185zSlA

Verte, že ja vás oživím:)


jankag888@gmail.com

Autorské právo
Články môžete publikovať len s mojim súhlasom
a s aktívnou adresou na môj blog.

Aby si bol krásny, zastav sa: minútu pred zrkadlom, päť minút pred svojou dušou a pätnásť minút pred svojím Bohom. Horatius


štvrtok 17. augusta 2017

Permakultúra je láska

Je to harmónia farieb, vôní, živlov, živočíchov, duchovných bytostí, nebeských telies, ...
Ja to ani neviem opísať. Jednoducho tu vládne pokoj, láska, radosť, usilovnosť rastliniek a obetavosť hmyzu. Empatia človeka. Je to raj na Zemi, sú to Nebesia na Zemi. Je to láska Stvoriteľa.

Dajte si video na celú obrazovku, dole vpravo je na to štvorček, 
je to aj s hudbou zážitok, samozrejme aj slúchadlá na dobrý stereo posluch
nechala som aj praskanie kôry pod bosými nohami, aby to bolo autentické


celú krásnu mantru si môžete pustiť pod článkom 
samozrejme najlepšie na slúchadlá

Empatia človeka a jeho vedomosti alebo skúsenosti dajú rastlinkám to, čo potrebujú. Levandule potrebujú ľahkú pôdu. Zem som pomiešala s pieskom a nalámala do toho ešte malé kúsky polystyrénu, aby to bolo odľahčené. Zasadila levandule a dala im okolo kamienky, aj tie majú radi. Majú radi Slniečko, teplúčko a kamienky ich ohrievajú. Občas som ich poliala, ale veľmi málo, nemajú radi veľa vody.

K permakultúre patrí aj štedrosť a podelení sa so zvyšnou úrodou. 
Mnohým susedom som uviazala voňavé kytičky z levandule.

Levandule vám takto pripravené pred letom krásne zakvitnú. Teraz som ich filmovala 
a toto je ich tretia úroda v tejto sezóne. Na jar boli husté, samý kvet. A včielka na včielke, čmeliak na čmeliaku. Na rok to nafilmujem. Je to neuveriteľné, ako usilovne celý deň pracujú a vedia sa dohovoriť, kto je na ktorom kvietku. Potom si ich zase povymieňajú. Ani raz sa nestalo, aby sa pohádali alebo na seba útočili.
Pracovali a tešili sa. Keby som bola mladšia, tak sa ich bojím. Ale teraz som len sedela a s obdivom prizerala na to zorganizované pracovisko. Čmeliaky mali dokonca hniezdo v našej záhradke. Celý deň vychádzali a vchádzali s nazbieraným nákladom. Niektoré krúžili okolo mňa a skúmali, či som priateľ. Zaujímavé, ako vedia vycítiť naše energie.

Keď to takto obšírne opisujem, mám dôvod. Pretože príroda je múdra, len ju treba spoznať. Totiž levandule široko ďaleko krásne voňajú a svojou farbou a vôňou lákajú hmyz. Preto aj čmeliačia matka si vybrala svoj domov v tejto záhradke a tu sa jej vyliahli maličké čmeliačiky. Za pár mesiacov vyrástli a všetci odleteli preč. No svoju prácu na záhradke si odviedli poctivo.

Ostal mi malý kúsok pôdy na slnečnom mieste. Tak som si povedala, že tam zasadím aspoň malé cherri paradajky. Aj tie dostali dobrú zemičku a zasadila som ich pomedzi ríbezle. Zasadila som ich tak, aby dolné stonky s koreňom boli v zemi šikmo, lebo tak si vytvoria silnejšie korene. Zem som prikryla kôrou, aby im udržiavala vlhkosť. Večer ich výdatne polejem, lebo to majú radi. A pravidelne odlamujem listy, aby sila prírody išla do plodov. Sú pri múre, ktorý ich ohrieva.
Tak sa len pozrite na video, čo z nich narástlo. A stále rastú a rastú, už majú vyše dvoch metrov a to nie je ešte koniec a stále rodia a stále kvitnú. Lebo naši drahí pomocníci včielky a čmeliaky ich dobre opelili. Fígeľ je v tom, že do záhradky treba dať pre hmyz afrodiziakum, aby priletel. A tým afrodiziakom sú u mňa levandule. Aj pre mňa, nie len pre hmyz:)
Ak pestujete paradajky na balkónoch, treba ich opeľovať ručne stručne:) Zobrať nejaký jemný štetec a peľ prenášať na bliznu piestika. Inak vám bude rásť len burina a úžitok takmer žiaden. 

Ešte som mala miesto pri paradajkách, tak som pod kôru zasadila do dobrej zemičky kučeravý petržlen na vňať. Pozrite sa, aký gigant z neho narástol. Zasadila som aj pažítku, tymián a šalviu, tiež pomedzi jahôdky. Tie by mali rodiť na budúci rok.

Všetko len polievam čistou vodičkou. Všelijaké hnojivá im spôsobujú bolesť. Kamene, zemička, kôra, Slniečko, Mesiac, dáždik, víly, škriatky a aury rastliniek urobia svoju prácu.  

môžete mi napísať: jankag888@gmail.com


Budem sa na vás tešiť. 

                                           Janka

Toto viem pre vás urobiť:



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára