Pre vás

Nepýtaj sa, čo svet potrebuje, spýtaj sa sám seba, vďaka čomu ožívaš.

A potom choď a rob to.

Pretože, čo tento svet potrebuje,

sú ľudia, ktorí ožili.

Harold Whitman

https://www.youtube.com/watch?v=XD22185zSlA

Verte, že ja vás oživím:)


jankag888@gmail.com

Autorské právo
Články môžete publikovať len s mojim súhlasom
a s aktívnou adresou na môj blog.

Aby si bol krásny, zastav sa: minútu pred zrkadlom, päť minút pred svojou dušou a pätnásť minút pred svojím Bohom. Horatius


štvrtok 12. októbra 2017

Guerrilla Gardening

Viete, čo znamená toto pomenovanie? Názov je možno neznámy, ale mnohí to robíte. Skrášľujete svoje okolie, sadíte kvietky, kríčky, stromčeky na mestských pozemkoch.
V preklade je to partizánske záhradníčenie. Je to tak. Povolenie nemáme, ale sadíme. A mesto to toleruje, pretože samo nemá kapacitu, aby sa o všetku svoju zeleň staralo. Takže z neposlušnosti sa stala angažovanosť.
Táto angažovanosť vznikla hlavne vo väčších mestách Ameriky, Austrálie a Európy.
Vznikajú celé skupiny a združenia, ktoré sa touto činnosťou zaoberajú. Skrášľujú zanedbané miesta. Doslova ich v meste vyhľadávajú a skrášľujú. Alebo pestujú zeleninu a ovocie pre komunitu.
Koľkí nemáte záhradku a túžite sa rýpať v zemi. Hlavne zemské znamenia to potrebujú, viď mňa :)

Keď som bola maličká, tak som mala veľké tajomstvo, o ktorom som nikomu nepovedala.
Bolo ukryté v kremnickom parku. Popri parku tiekol potok a popri potoku boli stromy a kríky.
A ja malinké dievčatko som za tými kríkmi pri potoku zasadila kvietok a vodičkou z potoka som ho chodila tajne polievať. Ja som už v 70. rokoch minulého storočia poznala Guerrilla Gardening :)))
To bol môj tajný poklad.

Pozrite si videá. Je to krásne hnutie. A vidíme, že sa tomu venujú mladí ľudia.

Chválim, chválim, chválim.

Pod týmto názvom Guerrilla Gardening nájdete na you tube veľa inšpirujúcich videí.

Mesto Žilina dokonca vyhlásilo súťaž o najkrajšiu predzáhradku na sídliskách a prví traja víťazi dostali finančnú odmenu. Veď nie je to len veľká námaha, ale aj koľko vlastných peňazí to stojí.

V nemocnici v Galante je zasadený krásny citrónovník. Personál aj pacienti si chodia oberať šťavnaté plody bohaté na vitamín C. Krásna symbióza - zdravie pre zdravie.


Práve dnes som mladým ľuďom, rodičom menších detí dohovárala v dobrom, aby nesadili pri dome len kvietky, ale aj ovocie pre deti. Keď sa deti hrajú, tak ako by si radi niečo zobli, živé ovocie. Napríklad ríbezle, egreše, maliny a pod. Tak som zvedavá, či sa toho chytia. Sú to milí mladí ľudia, celá veľká skupina a sami sa chytili skrášliť svoje okolie. A potom aj ich deti vedia, že po kvietkoch sa neskáče a na zem sa nehádžu papieriky.

Deti netreba vychovávať, stačí byť príkladom a oni sa už pridajú.







Alebo sa učia permakultúre


Ako kedysi chodili sprejeri tajne sprejovať obrazy na múry, 
tak teraz na západe mladí ľudia tajne chodia sadiť kvety, 
chápete to? 
Tajné zorganizované skupiny.
A potom pri kvietku zapichnú papečok so svojou značkou, 
ako keď sprejeri dali svoj podpis.



alebo jednotlivec


Niekedy rozum zastáva. Keby sadili marišku, tak nepoviem. Ale krásne kvietky a sú za to stíhaní. 
Možno je to forma protestu. Mladí ľudia sú citliví na krivdu a správajú sa rebelsky. A ja ako rebelka ich chápem. Čo je u nás samozrejmé, že môžeme si dopestovať vlastné semiačka a sadeničky a sadiť ich, tak sú štáty, kde je to zakázané. Preto si myslím, že vzniklo takéto hnutie.


Moja generácia si iste pamätá "Akcie Z", keď sme sa cez víkend zúčastňovali organizovanému skrášľovaniu svojho prostredia. 
Alebo aj teraz každú jar mesto BB vyhlasuje akciu "Za krajšie mesto". V určené dni pristaví kontajnery a ľudia hrabú lístie a skrášľujú si svoje okolie. 

Ešte že u nás vládne v tomto zdravý rozum. 




jankag888@gmail.com


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára